Sommarens kanske mest omtalade dokumentär i USA är Food Inc, en film som vi på CSR i Praktiken.se skrivit om tidigare.

Filmen skulle ju kunna få de stora företagen och kedjorna att gå i försvarsställning, vilket många också gjort, men snabbmatskedjan Chipotle Mexican Grill har istället valt att bidra till att sprida filmen, rapporterar Environmental Leader. Chipotle gör dels reklam för filmen på sina restauranger och sponsrar dessutom gratisvisningar i 32 städer. Det är naturligtvis en smart idé för att samtidigt sätta fokus på det Chipotle själva gjort på området.

”Jag hoppas alla våra kunder ser den här filmen. Ju mer de vet om var maten kommer ifrån, ju mer kommer de uppskatta det vi gör.” säger grundaren Steve Ells. De senaste åren har Chipotle vidtagit en hel del åtgärder för att ”förändra det sätt som världen tänker om och äter mat” enligt ett pressmeddelande.

Vi har inte kunnat hitta någon information om när filmen kommer till Sverige, men vi håller tummarna för att exempelvis Max, som ständigt stoltserar över sina svenska råvaror,  följer Chipotles exempel och deltar i att sprida filmen här.