Wastekollektionen säljs i ett 30-tal butiker i till exempel England, USA, Frankrike och Spanien. Även de nordiska länderna är representerade och i Sverige säljs den endast i butik på Hamngatan i Stockholm, enligt Håcan Andersson, presskontakt på H&M.

Kollektionen är skapad av tyg som blev över från förra höstens Lanvin-kollektion, där det franska modehuset Lanvins konstnärliga ledare Alber Elbaz var en av dem som designade kläderna.

Waste innehåller nio olika plagg. Däribland shoppingväskor och en jacka. Även en annan kollektion med miljöfokus lanseras av H&M i vår. Den går under namnet Conscious Collection och är tillverkad av bland annat återvunnen polyester och ekologisk bomull. Den återvunna polyestern tillverkas av PET-flaskor, gamla plagg och textilavfall. Så även här återanvänds gamla kläder. Till skillnad från Wastekollektionen är tanken att Conscious Collection ska återkomma vid fler tillfällen och den kommer att finnas i samtliga H&M’s butiker på alla marknader.

Förra året rasade en mediastorm kring H&M när det kom fram att företaget slängde osålda kläder i New York, enligt mediaföretaget Triple Pundit.  Men den bilden känner inte Håcan Andersson igen från Sverige. Enligt honom säljs alla plagg som kommer in till i affärerna till kunder. Och de textilier som reklameras och inte är märkbart defekta skänks bort till hjälporganisationen Helping Hand.

Så kanske är klädjätten, som ofta ses som en slit-och släng-affär med billiga plagg, på väg att etablera ett mer hållbart tänkande. Waste-konceptet är tämligen unikt, och vi på redaktionen hoppas att fler kedjor tar efter. I textilindustrin behövs sådana här satsningar eftersom textilslöseriet ofta är ett problem. Ett sätt att utveckla Waste-konceptet ytterligare vore att kunderna får lämna in sina gamla utslitna H&M-plagg till butikerna. Så skulle de kunna sy upp nya kläder utav dessa. Plaggen skulle bli originella och företaget får mer uppmärksamhet för att de satsade ytterligare på hållbarhet.